Bologna in en uit

De oversteek van de Po vlakte ligt achter mij. Hoera. Dat was met recht: blik op oneindig en verstand op nul. Alhoewel ik moet zeggen dat de laatste dagen voor Bolonga niet tegen vielen. Er stond wat meer wind en dat maakte het wat aangenamer. Voor de rest valt er over wat ik onderweg heb gezien niet veel te vertellen. Hoogtepunten waren overstekende reptielen. Vooral kleine hagedissen, 1 flink grote groene hagedis en heel verrassend een bijna 1 meter lange zwarte slang die meer van mij schrok dan ik van hem of haar. De onderkomens maakten meer indruk. Het onderkomen 3 nachten geleden in een heel klein dorp zag er van buiten niet uit. Je denkt wat moet dat gaan worden. Blijkt binnen alles pico bello en ultra modern ingericht. Het verschil kan niet groter zijn. Ga ik die avond daar ook eten, want iets anders was er niet, blijkt de eigenaar in pak te bedienen. Zit ik daar weer in korte broek en t-shirt aan tafel. Bij elke gang werd er verteld wat er op je bord lag. Het uitleggen duurde langer dan het opeten. Met honger van tafel dus maar wel met een flinke rekening. Glaasje wijn 6 euro en dan zijn je lippen amper nat. Was wel lekker overigens. De volgende morgen kreeg ik wel een zakje eigen gebakken koekjes mee. Dat is dan toch weer aardig. De nacht daarna verbleef ik in een b&b gerund door een man geboren op Sardinië. Hij sprak alleen Italiaans en ik helemaal niet. Met handen en voeten en de vertaal programma's op onze mobiel hadden we een gezellige avond in de pizzeria. Bleken we allebei even oud, allebei 3 kleinkinderen rijk te zijn, beiden met pensioen en diabetes patiënt te zijn. Daarom zou hij de volgende morgen bij het ontbijt ook hartige dingen op tafel zetten. Nou de kaas en ham waren heerlijk.

Na dit onderkomen was het niet zo ver meer naar Bologna. Alhoewel ik mij nog over steeds drukker wordende wegen de stad in moest werken. Echt gevaarlijk. Nu loop je niet even die stad in. Het centrum van Strijen is na 700 meter wel bereikt. Hier liep ik ruim 7 km om bij mijn hotel in het oude centrum te komen. Maar overal wel lekker dicht bij. Dus weer de toerist uitgehangen. Levendige studenten- stad. Meer dan 1 op de 4 inwoners is student. Is ook de oudste studentenstad van Italië. Met de allerbeste en dikste pasta. Héérlijk.

Vanmorgen was ik veel sneller de stad uit dan erin. Toch maar de eerste heuvel beklommen naar de San Luca kerk. Je loopt dan door de langste arcade ter wereld bergop. Dat was vast om te wennen voor de komende dagen. Want het echte werk is weer begonnen.

Veel te lang weer geworden dus maar snel stoppen. Tot de volgende keer.

Reacties

Reacties

Barry

Thnx voor je bericht weer Jaap! Erg leuk om te lezen. Suc6 met de kuitenbijters!

Els en Machiel Jan

Hi Jaap, wat een mooi verhaal van zo’n onverwachte, kostbare B&B waar je in pak bediend wordt. Genoten van de foto’s. Zet m op, klaar voor de heuvels?

Jo en Tineke

Wat een herkenning. Bologna is idd een mooie oude stad. Succes de bergen in. Ook erg mooi maar soms wel steil. Weggetjes met 20% of meer stijging liggen er voor het oprapen. In Montechiaro kan je ook goed overnachten en eten (B&B fattorie di montechiaro).

Maaike van Hal

Wat een leuke berichten en verslag van jou Jaap.Wat ga je goed joh nog even doorbijten want dit gaat jou zeker lukken. Veel succes weer en groeten uit zonnig Strien.

Richard en Christine van Trigt.

Wat een mooie verhalen heb je weer geschreven. En wat een belevenissen. Wat ongelofelijke doorzetter ben jij! Heel veel succes bij het beklimmen van de bergen en hopelijk vind je goede plekken om te slapen met een stevig ontbijt!
Hartelijke groeten .

Henk van Hal

Leuk verhaal Jaap zeker van dat eten dat je bediend werd door de eigenaar in pak en dan ook nog een gepeperde rekening.Zo zie je je maaktzo van alles wat mee.Succes verder met je trip en wandel ze morgen weer.Groetjes uit Strien.

Elly Rademaker

Hallo Jaap.
Je verhaal weer gelezen leuk om het iedere keer




Hallo Jaap.
Je verhaal weer gelezen
Leuk om het iedere keer weer te lezen.
Mooie fotos
Succes

Willem en Jeannette

Wat een prachtige foto’s weer jaap en je verhalen kunnen niet lang genoeg zijn we genieten ervan

Helen.

Leuk om weer je verhaal te lezen. Hoe gaat het met je schoenen?
Veel succes de komende dagen. Xx

Riet Stolk

Ik ben weer helemaal bij gelezen, wat een avontuur. Succes verder Jaap!

Piet en Tineke Hitzert

Goedemorgen Jaap, waarschijnlijk ben je alweer onderweg en dus delaatste bergen als ik zo begrijp.
Je hebt er inmiddels al aardig ervaring in gekregen. Mooi ver haal weer over de mensen die je ontmoet hebt, maar ondanks dat je een middeleeuwse reis aan het doen ben is het toch wel fijn dat je met moderne apparaten je je verstaanbaar kan maken . Lijkt mij toch makkelijker als met handen en voeten. Verder een goede reis gewenst en nog maar een grens te gaan bij het Vaticaan.
Groeten uit Strijen en tot gauw.

wimco en danja

Hi Jaap
Inmiddels alweer 2 maanden op pad en zo te lezen gaat t prima met pelgrim Jaap. Super!!! Steeds een stukje dichterbij Rome. Stap voor stap kom je er wel!!! Geniet ervan en loopse!!!! Grtjes uit Zweden

Niek

Ahoy Jaap wat heb je toch mazzel om een voet reis naar Rome te winnen zo geluk zal ik niet hebben a/b hebben we bewondering voor je wat je doe GEWELDIG!!!! Tabee .hou je taai, Niek.

Klaas en Karla

Prachtig Jaap, al die verhalen over jouw ervaringen en soms ook ontberingen! We lezen ze met veel plezier, al is het voor ons moeilijk om ons echt voor te kunnen stellen hoe het voelt als je dit allemaal zelf onderneemt en meemaakt. Hoe dan ook wensen we je veel succes en ook plezier tijdens het laatste flinke, bergachtige stuk van je voetreis naar Rome. We nemen aan dat je Florence nog wel aan zult doen en natuurlijk ook Assisi. Groetjes weer van ons.

Jan Bijl

Hoi Jaap.
Wat een reis!
Erg mooi om te lezeg.
Succes weer vandaag en een groet uit Strijen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!