Toscane in

Als ik de titel zo lees dan is het zelfs voor mij onwerkelijk dat ik hier naar toe gelopen ben. Maar toch is het zo. Stap na stap brengt je een heel eind weg. Als je maar gezond blijft en er geen gekke dingen gebeuren.

De laatste keer dat ik schreef was ik Bolonga uitgelopen. Het begin van de zogenaamde godenweg van Bolonga naar Florence. In goed Italiaans Via degli Dei. Het beloofde een pittige tocht te worden over de uitlopers van de Apennijnen. Nou dat is het ook geworden. Je loopt bijna geen meter vlak en bergop is ook echt bergop. Ze houden hier niet van omwegen blijkbaar dus als je een berg op moet dan maar recht omhoog. De hellingen van meer dan 20 pct stijgen en dalen zijn niet meer te tellen. Het is fysiek elke dag weer een enorme uitdaging. En door de regen en zelfs sneeuw gisteren is het baggeren door de modder geblazen en een uitdaging om je weg om de soms diepe waterpoelen op je pad te vinden. Dan ligt het pad ook nog vaak bezaait met stenen wat het lopen extra moeilijk en gevaarlijk maakt. Een aanslag op lijf en leden. Maar ook op mijn schoenen. Weer helemaal onder de modder natuurlijk en door de vele soms scherpe stenen beginnen zelfs de zolen op enkele plekken los te laten. En de haarscheurtjes in het leer worden alsmaar groter. Ik houd mijn hart vast of ze met mij Rome gaan halen.

Leuk is wel dat er ook andere lopers de route lopen. Eindelijk wat gezelschap. Alhoewel het meest Italianen zijn in kleine groepjes die alleen Italiaans spreken en geen contact zoeken. Op 2 uitzonderingen na. De eerste jongeman die wat Engels sprak en ook alleen liep kwam uit Rome. Hij wilde tot Florence lopen en dan stoppen. We hebben een stuk samen gelopen maar hij bleek astma te hebben en mijn tempo lag hem veel te hoog. Ik heb míjn tempo maar op hem afgestemd maar toen hij persé een steile berg wilde beklimmen, wat 2 uur extra ging duren, voor het uitzicht ben ik na een goed half uur afgehaakt. Vond het te gevaarlijk worden en te lang gaan duren waarbij de regen zich ook nog eens aandiende. We hebben nog telefoonnummers uitgewisseld, want ik zou bij hem in Rome onderdak kunnen krijgen, en zijn uit elkaar gegaan. Later ontmoette ik nog een meisje uit Bolonga die al snel te kennen gaf liever alleen te lopen. Nou was dat op een punt waar ik de route zou af gaan naar mijn overnachtingsadres. We namen afscheid en zei dat op de camino in Spanje men zegt dat je elkaar vaak meer dan 1 keer op de route tegenkomt. Dus......

Wat schetst mijn verbazing toen ik ze vandaag weer ontmoette. Ze kwam mij tegemoet lopen waarop ik vroeg waarom ze de andere kant op liep. Bleek ze iets te hebben willen zien waar ze aan voorbij was gelopen. Daarom wilde ze nog even terug. Anders hadden we elkaar niet getroffen. Toeval of niet, zeg het maar.

Morgen nog een pittige dag en dan hoop ik heelhuids in Fiesole aan te komen. Iets buiten Florence. Daar neem ik ook maar weer eens een dag rust om Florence in te gaan. Met de bus is dat goed te doen. En dan maak ik mij op voor de laatste 570 km die vooral door Umbrië zullen gaan naar Rome. Maar zover is het nog niet.

Iedereen weer bedankt voor de reacties en het ga jullie goed. Caio

Reacties

Reacties

Lieneke

Ciao Jaap.
Gelijk heb je dat je opk nog even gaat genieten van de omgeving.
Je hoeft tenslotte nog ' maar' 570km!!
Wat een geweldig eind heb je al gelopen! Leuk de contacten onderweg.
Groetjes

Henk van Hal

Je bent al een eind op weg en ja alle Italianen zijn geen leuke mensen boven in de dolomieten gaat het nog wel maar verder naar beneden appart volk.Succes morgen en neem het er maar een daagje van dat heb je wel verdiend.

Elly Rademaker

Hallo Jaap.
Wat een Stoere man ben jij.
En al een heel eind op weg.
Ik hoop voor je dat de schoenen het eindpunt zullen halen

Succes.

Jan Boudewijns

Al een lekker tripje achter de rug.
Ik heb je reis aardig gevolgd, maar nog niet gereageerd.
Ook ik hoop dat je schoenen het volhouden, maar anders kan je daar nog nieuwe kopen en loop je ze in op de terugweg (of neem je het vliegtuig?)
Veel succes verder en nog veilige kilometers gewenst.

Helen.

Wat een leuk en mooi verslag weer. Ik hoop voor je dat je schoenen het volledige houden tot Rome, man man wat zet jij een prestatie neer. Compliment Jaap topper. Je ziet maar weer: toeval bestaat niet. Sterkte weer de komende dagen en geniet van je rust dag in Florence. Op naar de laatste loodjes.xxx

Anja & A3

Of je het (vooral als Rotterdammer) nou wel of niet wilt aannemen: Cruijff heeft achteraf bijna altijd gelijk. "Italianen zijn over het algemeen niet zo gezellig"! Dat van die schoenen wordt van lieverlee wel een "dingetje". De ultieme test voor je merkschoenen. Kijken of ze net zo goed zijn als in de folder staat vermeld. Gewoon maar het bekende spreekwoord volgen: Gooi geen oude schoenen weg voordat je........etc. ..etc. .......! Mooi dat je heel terloops(!) schrijft dat je nog maar 570 km moet lopen. Geen twijfel dus meer bij jou over het feit of je Rome wel of niet zal halen dus....Nu even rusten en de toerist uithangen en dan weer vlammen! De Paus is gewaarschuwd!

Petra en Jan

Goed om te lezen dat je al zo ver bent , ook fijn om het kaartje van Italie er bij te zien , kunnen we ong. zien waar je bent !
We hopen dat je schoenen het volhouden want er gaat niets boven je oude vertrouwde schoenen toch ? Nog veel wandelplezier toegewenst vanaf de Nieuwestraat !

Walter

Leuk verhaal weer Jaap?. En de navi stuurt je nog steeds de goede kant op, dat is mooi. Succes met je tocht door Umbrie?

Jo e Joke Havelaar

succes jaap leuk dat je al zover ben en sterkte het laatste stuk.

Jeanette

Geweldig dat je al zo ver bent.
Gelijk heb je om lekker een dag rust te nemen lekker genieten.
Neem het ervan, daarna fris en fruitig weer verder.

Ad en Cora Theuns

Nou Jaap de laatste loodjes! Nog 570 kometers. Wij doen t niet na hoor. We hopen dat je schoenen t nog even vol houden. En jij zelf ook. Pas goed op jezelf en eet genoeg! EN GENIETEN ONDERWEG. Groet van ons.

Peter gron in t woud

Top Jaap en wat zijn de verhalen geweldig

Marjolijn

Mooi verhaal weer Jaap, nu de laatste kilometers nog.
Geniet van Florence en succes met lopen in het prachtige Umbrië

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!