Oostenrijk uit, Italië in

Ja iedereen, zo snel kan het gaan. Voor je het weet ben je Oostenrijk door. Althans zoals ik het heb gedaan. Het Oostenrijk verlaten liep toch heel anders dan dat ik gedacht had. Vanuit Prutz was het omhoog naar Nauders. Dat omhoog gaan viel overigens in vergelijking met de dag ervoor wel mee. Alles ging in het begin wel stroef want mijn beenspieren hadden de dag ervoor nog niet verwerkt. Maar een beetje pijn is fijn zullen we maar zeggen. Toen ik halverwege de dag in Pfunds aankwam werd het tijd voor een bakkie koffie. De personen die ik aansprak bleken Nederlands te spreken. Zij was Nederlandse en hij Oostenrijker die ook Nederlands sprak. Ze vertelde waar er misschien nog wat open zou zijn want heel veel is nu gesloten na het winterseizoen. Ik vond mijn koffie en vroeg gelijk hoe de weg verder ging. Dat was maar goed ook want 1 van de gasten wist dat míjn geplande weg afgesloten was wegens steenslag. Door de late inval van de dooi was dit nog niet opgeruimd. Enige optie was lopen langs en op de autoweg. Maar dit werd mij zeer sterk afgeraden. Als ik tenminste levend in Rome hoopte aan te komen. Omdat ik dat toch wel wil heb ik gekozen om de bus te nemen. Aan de autoweg gekomen op weg naar de bushalte stopte er een auto met het Nederlandse echtpaar wat ik eerder de weg vroeg. Toeval bestaat niet toch? Of ik maar wilde instappen om mij bij de bushalte te brengen. Zodoende kwam ik gemakkelijk en veilig in Nauders. Achteraf een heel wijs advies want het was erg druk op de weg. In Nauders bleek ook heel veel gesloten. Bij het diner in een van de weinige restaurants die open waren trof ik weer een Nederlands echtpaar. Wat schetst mijn verbazing als ik die de volgende morgen in míjn pension weer aan het ontbijt aantref.

Vanaf Nauders was het ongeveer 4 kilometer lopen tot de grens met Italië. Vals plat met een tegenwind van minstens kracht 7. Dat was nog best pittig. Ik dacht dat het na de pas wel omlaag zou gaan maar dat was niet het geval. Het bleef vals plat omhoog tot ongeveer aan de Reschensee. Wat ik hoopte dat de koeienmestlucht hier wel over zou zijn pakte anders uit. Ook hier waren ze driftig aan het mest uitrijden dus de geur bleef hetzelfde. Toen de afdaling dan toch kwam werd het, lopend op het fietspad, uitkijken voor die fietsers die in een razende vaart naar beneden gingen. Af en toe niet normaal. Maar alles ging weer goed. Na nog een omleiding vanwege steenslag kwam ik in Glurns, een leuk nog ommuurd plaatsje. Daar had ik bij het avondeten een mooi gesprek met een van de bewoners daar. Heel persoonlijk zelfs. Dat zijn de ontmoetingen die zo'n tocht de moeite waard maken.

Vannacht regen. Maar vanmorgen precies op tijd weer droog. Onderweg heel veel fietsers, leek de fietsvierdaagse wel. Blijkt dat veel mensen vrij zijn ivm 1 mei. In mijn nieuwe pension waar ik nu zit kom ik nota bene mensen uit Duitsland tegen die mij herkennen van het ontbijt in Nauders. Hoezo toeval?

Morgen weer verder door het dal van de appelboomgaarden.

Het allerbeste voor iedereen gewenst.


Reacties

Reacties

Rose

Je bent heel snel door OOstenrijk gewandeld! Nu in Italie! Je hebt gelijk dat je de bus hebtgenomen! Leuk dat je allemaal aardige mensen ontmoet, dat maaktde reiswel zo leukdenk ik,
Veel sterkte en wander plezier,!

Barry

Fietsers... Wat een volk he... ?
Sterkte en plezier weer Jaap!

Jo en Tineke Jo

Eindelijk la Bella Italia. Wat een waardevolle contacten doe je zo op tijdens de reis. Veel succes verder. Als je in de buurt van Modena kom kun je in het dorp Lesignana bij B&B Ai Prati ( gastheer Alfonso en gastvrouw Paola) goed en voordelig overnachten. Mocht het langs je route liggen.......

Lieneke

Groot gelijk hoor dat je een stukje met de bus bent gegaan. Veiligheid voor alles! Er blijft nog genoeg te lopen over tenslotte. Leuk dat je bekende mensen ontmoet en mooie gesprekken kunt voeren onderweg. Daar kun je al lopende weer over nadenken.

Henk van Hal

Weer een leuk verhaal Jaap en vind het ook leuk om te lezen waar je langs komt wij hebben al verschillende keren in Nauders gelogeerd vandaar.Wel leuk al die mensen die je dan herkennen.Succes verder met je trip hoop dat je mooi weer hebt.Vind het nog steeds een goeie prestatie.Groetjes uit een bewolkt Strijen.

Mark

Mooi op schema Jaap! Zo uit Strijen gelopen en nu alweer in Italië. Prachtige foto's en verhalen...wat een reis! Succes morgen weer op nieuwe wegen....en ontmoetingen!

Helen.

Een mooi verslag Jaap.
Toeval bestaat niet dat blijkt wel weer. In het leven gebeuren er dingen die geen toeval zijn. Ook ik heb dat meerdere keren onder vonden. Succes weer voor de komende dagen.?

Marianne

Hoi Jaap, wT ga je snel!! Je bent volgens mij zes weken weg en nu al in Italié. Hoop dat je nu wat meer in de bewoonde wereld gaat lopen want af en toeveen bakkie koffie is toch rtg lekker. Het ga je goed de komende tijd. Groetjes van ons.

Piet en Netty

Mooi Jaap, je gaat wel snel nu al in Italië. Leuk zulke contacten maakt het waardevol.

Karla en Klaas

Wat een top-prestaties lever jij! Na zo'n 1000 kilometer lopen trotseer je ook nog even twee passen in de Alpen! We hebben daar veel respect voor. Als we op de kaart van Noord Italië kijken lijkt het er op dat je de komende dagen waarschijnlijk de Adige zult gaan volgen richting Merano en Bolzano en daarna richting Trento. Klopt dat met jouw routeplanning? Voor je vertrok had je het er namelijk ook over, dat je langs het Gardameer zou komen. Hoe dan ook ....... we wensen je heel veel succes en nog meer leuke ontmoetingen met interessante mensen. Groetjes vanuit een regenachtig Numansdorp.

Piet en Tineke Hitzert

Hoi Jaap, van de aardappelen naar de worsten en de snitsels en nu dan eindelijk de piza's.Ook dat zijn op je reis dingen die je meemaakt. Oosterrijk was inderdaat maar een wipje voor jouw en ik denk dat je daar heimelijk ook wel een beetje tegen op zag met al die passen die je voor ogen had .
Maar nu ben je toch al heel ver Jaap en hopelijk blijft de temperatuur wat dragelijk .Nou een goede reis de komende dagen toegewenst en neem er een lekker wijntje op.
Groeten uit Strijen

Edwin keizer

Leuk om je verslagen te lezen.
Nog veel plezier met je tocht en gelukkig lees ik dat de geur daar je een beetje aan de hoekse waard doet denken!

Willem en Karin Louwers

Hallo Jaap, we kijken elke keer weer uit naar je verhalen. En wat gaat het allemaal voorspoedig. We nemen echt ons petje voor je af voor wat je nu aan het doen bent. Jaap geniet van je reis en blijf schrijven en foto's maken want het is de moeite waard. Groetjes Willem en Karin

wim en Ria Reedijk

Geweldig Jaap alweer in La Bella Italia. Niet verwacht dat je daar al zou zijn. Mooie routes in het vooruitzicht en hopelijk een beetje draaglijke temperatuur. Geniet van de overheerlijke pasta's, pizza's etc. Maar geniet ook van de wandelingen, wij genieten wel van jouw verslagen.
Chiau, Wim en Ria.

Ed en Cobie Bergmans

Hoi Jaap, na een korte vakantie op Mallorca ben jij alweer in Bella Italia gearriveerd. Je bent lekker bezig ondanks wat ongemakken en dankzij leuke ontmoetingen kan je genieten van heerlijke expresso's.
Arrivederci

Paul de Rooij

Hallo Jaap,
Christina en ik zijn op reis geweest in Cuba, waardoor we je boeiende verhalen enige weken hebben gemist. Met bewondering

Paul de Rooij

blijvende bewondering hebben we je weer gevolgd. En inmiddels ben je in of nabij Italie gekomen! Hou vol met plezier.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!