Rustig aan.

Tijd om weer even bij te praten. Ik zit ondertussen in Bacharach. Wie kent het niet. De laatste dagen heb ik wat rust genomen. Dat wil zeggen dat ik slechts rond de 20 km per dag liep ipv tussen de 25 en 30. Moet kunnen dacht ik zo. En dan heb ik toch een beetje geluisterd naar diegenen die vroegen of het niet eens tijd was voor een rustdag.

Ik heb afwisselend langs het water en door de bossen gelopen. Als ik de kortste weg kies gaat die dwars door de bossen omdat de Rijn nogal kronkelt is daarlangs lopen dus niet het kortste. Al enkele dagen loop ik behalve door bossen ook steeds meer langs fruitboomgaarden. De bomen staan nog geduldig te wachten op warmer weer. En dat geldt ook voor de wijngaarden hier langs de oevers van de Rijn. Maar de warmte komt er aan.

Omdat ik maar korte dagen maakte kon ik ook nog even de toerist uithangen in Koblenz. Leuk om weer te zien. De dag daarna weer de kortste weg genomen die dus niet langs de Rijn voerde. Maar dit leverde weer mooie vergezichten van bovenaf op. Vooral in de buurt van Boppard. Daar in de buurt hield een oude vrouw mij aan om te zeggen dat ik te snel liep. Direct begon ze te vertellen over haarzelf. Ze was 91 jaar en wandelde nog elke dag een stukje. Toen ze 17 was werd ze door de Russen in een werkkamp in Siberië geplaatst. Daar had ze 7 jaar dwangarbeid moeten verrichten in de kolenmijnen. Dan besef je weer hoe goed ik het heb gehad.

Genieten dus maar. Jullie wensen mij dat ook toe in jullie reacties. Nou dat doe ik zeker. Van de ontmoetingen zoals zojuist beschreven, de natuur met het wild wat ik soms zie, het lopen zelf en de rust. Maar de eerlijkheid gebiedt ook te zeggen dat het niet altijd genieten is. Dat kan natuurlijk ook niet. Je hebt goede en slechte momenten. Pijntjes die soms zorgen baren, regen en wind, verdwalen, en opletten of je niet in de hondenpoep trapt want daarmee ligt het bezaait aan de kant van de weg. Op 1 à 2 keer na heb ik alles gelukkig kunnen ontwijken. Maar dat betekent wel vaak naar beneden kijken ipv om je heen.

Gelukkig blijft er meer dan genoeg over om wel van te genieten. En ik hoop dat het zo mag blijven.

Iedereen weer bedankt voor jullie reacties natuurlijk en tot schrijfs.

En, o ja, ik ben de Loreley zonder ongelukken voorbij.

Reacties

Reacties

Barry

Hoi Jaap.
Goed om je berichten weer te lezen. Steady on dan hou je het het langste vol denk ik... Hopelijk gaat het weer de goede kant op voor je. Aan het landschap zal het in elk geval niet liggen zag ik op Google maps... Geniet, kijk uit en graag tot snel weer!
Grtz Barry

Lieneke

Moet kunnen hoor
Rustig aan , luister maar goed naar de adviezen van een oude dame onderweg. De lente komt eraan. Dubbel genieten dus.
Veel succes en plezier verder.

Jeanette

Gelijk heb je om het af en toe wat rustiger aan te doen.
Wat een ervaring en zo leuk om al die mensen onderweg te ontmoeten
Veel succes

Gertjan

Hallo Jaap,

Mooi verhaal weer. Er is zoveel, wat je reis vast onvergetelijk zal maken.
De ontmoeting met de oude vrouw met het oorlogsverleden hoort dat vast bij.
Goede reis verder.

Wim Toutenburg

Hallo Jaap. Hier een berichtje van mij uit Curacao. Het laatste uurtje alhier is aangebroken en wij gaan zo meteen naar het vliegveld. Ik heb op mijn telefoon twee keer geprobeerd om jou blog in te stellen maar helaas lukt het niet. Helen heeft het ook geprobeerd maar ook helaas. Dus ik lees alles van Helen haar telefoon mee. Goed te lezen dat het goed met jou gaat tijdens deze onderneming en dat jij het naar jouw zin hebt. Ik zou zeggen ga zo door maar blijf goed naar jouw lichaam luisteren en er naar handelen. Nog veel plezier en succes. Wim

Gerard

Leuk om te lezen en fijn dat het goed gaat ??

Ron de Baat

Fijn dat het goed gaat Japio suc 6 met het vervolg van je reis.
En leuk om je op deze manier te volgen.

Leen en Tineke van Kranenburg

Hoi Jaap,
Ook hier zit de warmte er aan te komen..maar voorlopig regent het weer.
Groetjes van uit een nat Strien Leen en Tineke.

Mark

Leuk om elke keer weer je reiservaringen en je kostbare ontmoetingen te lezen. Succes op je volgende etappe en sterkte met al je PHPD's! Of je nu langzaam of snel gaat je blijft op reis Jaap en elke keer een stap dichter bij Rome! Succes!

Walter

Leuk verhaal Jaap. Veel plezier verder!

Paula Silvius

Leuk verhaal Jaap, succes met de reis. Groetjes Jan en Paula.

Mies keizer

Hallo jaap wat een mooi verhaal weer nu het mooie weer nog groetjes mies en Edwin

Elly Rademaker

Hallo Jaap
Wat lnteressant de verhalen van de mensen onderweg.
Hopelijk word het weer ook wat beter ,
Kom je ook nog langs Darmstad .
Ben lang geleden daar vaak geweest.

Ed en Cobie Bergmans

Wij vinden het ontzettend leuk om jouw blog te lezen en dat je af en toe in hogere kringen verkeert.
Het is fijn dat je de Lorelei veilig hebt gepasseerd. De route die jij volgt met je gps is dat ook een route die op de kaart is aangegeven? Het is ook niet makkelijk om de juiste richting aan te houden, wij zijn ook een keer verdwaald in het Zwarte Woud. Succes en snel mooi weer dat maakt het een stuk gemakkelijker en de foto's mooier.

Wilma Kruijthoff

Je belevenissen weer vol aandacht gelezen. In gedachten zie ik daar de omgeving/streek waar jij nu loopt. (Ooit een tijdje mijn werkgebied geweest). Nog veel s6 met het voortzetten van je reis. Gr uit Sas

Roelf

Goed te lezen dat alles goed gaat! Geniet verder!

Ellen

Goed zo Jaap. Iets rustiger kan geen kwaad. Het is geen race tegen je zelf hoor. Het is zo ook al super knap. Veel pleziercen blijf goed uitkijken. Dikke kus

Bert en Sjanie

Tsjonge jonge, wat een reis, wat maak je allemaal mee! Daar kun je wel een boek mee vullen. Heel leuk om je reisverslagen te volgen.
Hier wordt dit weekend beter weer verwacht, maar ik begrijp dat het voor jou niet zo warm hoeft te worden. Nog heel veel succes en we zien uit naar je volgende verslag. Nog veel plezier, zonder al te veel ongemakken.

Anja & A3

Heb je toch nog een soort Loreley (op leeftijd) ontmoet! Het was wel iemand die er kijk op had gelet op haar opmerking dat je te snel liep. Maar wat wil je ook met ruim 90 jaar ervaring! Luisteren geblazen dus.
Nog "collega's" ontmoet die toevallig dezelfde richting opgaan? Wij hopen dat je schoenen weer droog zijn. En.......denk maar zo: PKPG.

Adriana Franck

Ik kijk er elke keer weer naar uit om je verslag te lezen! Je beschrijft het allemaal heel mooi, zodat ik het zo voor me kan zien. Fijn dat het goed gaat! Heel veel succes en tot het volgende verslag!

Anke Tuk

Ha die Jaap, leuk jou te kunnen volgen, wat een prestatie zeg! En ja kijk uit voor de hondenpoep maar kijk vooral ook naar al het mooie om je heen Petje af voor je en nog veel wandelplezier! Groetjes uit het inmiddels zonnige Strijen

Anton en Christine

Hallo Jaap,

Wat een uitdaging ben je aangegaan en wat een bijzondere reden om dit te doen.
10 jaar na dato. Gefeliciteerd. We wensen je een fantastische tijd, geniet ervan!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!